
From observation to understanding
Todellinen maailma ympärillämme on täynnä kiinnostavia ilmiöitä. Ympäristön ja elämän havainnointi on lapsille luontaista. Maailma on täynnä ihmeitä! Havainnointi
Todellinen maailma ympärillämme on täynnä kiinnostavia ilmiöitä. Ympäristön ja elämän havainnointi on lapsille luontaista. Maailma on täynnä ihmeitä! Havainnointi
Steinerkasvatuksen keskeisin tavoite on vapauteen kasvattaminen. Se ei tarkoita ns. vapaata kasvatusta – vapaus ei ole menetelmä, vaan päämäärä. Tavoitteena
Ikäkausiopetus tarkoittaa juuri sitä – että jokaisella ikävaiheella on omat kehityksen askeleet, jotka otetaan huomioon opetuksen ja kasvatuksen käytännöissä. Jäljittelystä
Apua Ukrainaan, Hyvät steinerkasvatuksen parissa toimivat! Ukrainan sodan alettua steinerpedagogiset yhteisöt kautta maailman ovat ryhtyneet erilaisiin toimiin auttaakseen ukrainalaisia kollegoita,
Olen kiitollinen, että lasteni steinerkoulun opettajat olivat jakamassa kanssani kasvatusvastuuta – ja myös kasvatusiloa! kertoo lyhytelokuvassa äitiä esittänyt Riitta Ojamaa.
Tre lärare sitter i trädgården i augusti. De alla tre har framför sig det stora obekanta – en ny klass.
Kolme opettajaa istuu elokuisessa puutarhassa. Kaikilla heillä on pian edessään suuri tuntematon – uusi luokka, uudet pienet ensimmäisen luokan oppilaat
Steinerlukion matematiikan opettaja Juha Eskelinen kannustaa opettajia vaalimaan inhimillisyyttä opetuksessa. Lukioiden tavoitteena tulisi olla akateemisilla taidoilla varustetut sivistyneet, itsenäiset
“Eri oppiaineet palvelevat nuoren kasvua eri tavoin. Niitä tarvitaan monipuolisesti. On järjetöntä, jos kaikkea pohditaan lukioissa siitä näkökulmasta, ”mitä hyötyä
Pidän hurjasti työstäni nuorten parissa ja vuodet heidän kanssaan ovat opettaneet paljon. Nuoret ovat hauskoja, ajattelevia ja sympaattisia – varsinkin, kun katsoo myös pinnan alle ja näkee hieman syvemmälle, kertoo steinerkoulunopettaja Nina Kurko.