BLOGI

kirjoituksia steinerkasvatuksesta

Huikea kiertue Suomen steinerlukioissa

Saimme toteuttaa keväällä ystävieni kanssa hienon projektin: kiersimme kaikki Suomen yhdeksän steinerlukiota ja kuvasimme kiertueestamme videosarjan Suomen steinerlukiot tutuksi!

Kaikki lähti oikeastaan liikkeelle jo siitä, kun joitakin vuosia sitten yläkouluaikoina keksimme parin kaverini kanssa, että voisimme toteuttaa kouluesitelmämme perinteisen Power Point -esityksen sijaan videona. Se oli ensikosketukseni liikkuvaan kuvaan ja videoiden tekemiseen. Eikä siitä sitten enää paluuta ollutkaan, sillä videosta tuli tosi hauska ja sitä oli myös mielettömän kivaa tehdä. Pian luokkamme kaikki pojat innostuivat liikkuvasta kuvasta, ja teimme sittemmin melkein kaikki esitelmämme videoiden muodossa. Loimme videoiden ympärille oman konseptin, jota kutsumme nimellä Ukkosauna-pictures, perustimme sille Instagram-tilin ja painoimme myös omia t-paitoja. Kaiken keskiössä oli yhdessä tekeminen.

Itselläni kiinnostus lähti kasvamaan vieläkin suuremmaksi ja aloin tehdä omalle koululleni eli Helsingin Rudolf Steiner -koululle sosiaalisen median sisältöjä, pääasiassa lyhyitä videoita. Jossain vaiheessa heräsi ajatus siitä, että olisi hienoa lähteä toteuttamaan vähän isommin jotain videokokonaisuutta yhden selkeän aiheen ympärillä. Eräänä päivänä viime talvena makoilin sängyssäni ja keksin, että senhän pitäisi olla Suomen steinerlukioiden esittely.

Laitoin kavereilleni Artulle ja Ilarille viestiä, ja he syttyivät ideasta saman tien. Alkuun mietimme budjettia ja sisältöä, ja kun saimme vihreää valoa Steinerkasvatuksen liitosta, lähdimme liikkeelle Artun vanhalla Saabilla.

Ideana oli paitsi esitellä kaikki steinerlukiot, myös luoda siteitä ja kontakteja eri lukioiden välille. Vaikka lukiot sijaitsevat geologisesti eri puolilla maata, niitä yhdistää se, että ne kaikki ovat nimenomaan steinerlukioita. On tosi ainutlaatuista, että on sellainen lukio-organisaatio, joka jo sillä, että opiskelet jossain lukiossa, yhdistää sinut muihin lukiolaisiin muissa lukioissa. Halusimme projektillamme vahvistaa tätä yhteisöllisyyttä entisestään.

Huomasimmekin nopeasti kiertueemme aikana, että eri steinerlukioissa on usein paljon yhtäläisyyksiä, jo arkkitehtuurista ja sisustuksesta lähtien. Steinerlukiorakennukset ovat usein aika pastellisävyisiä ja seinillä on paljon piirustuksia ja seinämaalauksia. Mutta vaikka ulkoiset asiat olisivatkin erilaisia, kaikkia kouluja yhdisti ainakin se – niin kliseiseltä kuin se ehkä kuulostaakin – että jokaisessa koulussa meidät otettiin todella lämpimästi vastaan ja meininki oli pirskahtelevan innostunut. Turussa rehtori toi meille jopa piknik-eväät päivän päätteeksi. Missään ei ollut ikävää kommentointia tai kyräilyä, vaikka ehkäpä kouluillekin oli hieman erikoinen ja ihmeellinen juttu, että kolme helsinkiläistä kaveria ilmaantuu yhtäkkiä paikalle kameran kanssa.

Toisissa lukioissa joutui toki houkuttelemaan ihmisiä enemmän kameran eteen kuin toisissa. Kaikille ei ehkä ole kovin tuttua kameran edessä oleminen. Aluksi meitä jännitti paljon etenkin se, kuinka saisimme yhden päivän aikana luotua niin hyvän luottamussuhteen ihmisiin, että he uskaltaisivat olla kameran edessä avoimia ja kertoa sekä kokemuksistaan että suunnitelmistaan. Hyvänä jäänmurtajana toimi kuitenkin aina se, että alkoi puhua omista kokemuksistaan sekä opetusmetodeista, joiden kautta steinerkoulussa on tullut opiskeltua. Nopeasti tulikin aina sellainen olo, kuin olisi kuvattavien kanssa samassa lukiossa, vaikka asuu ja opiskelee ihan eri puolella maata.

Kuvauspäivien aikana oli mielenkiintoista tarkkailla ihmissuhteiden kehittymistä ja kaarta. Päivien alussa tapasimme täysin tuntemattomia ihmisiä, ja päivien lopussa tuntui siltä, kuin olisimme tunteneet monta viikkoa. Oli huikeaa huomata, kuinka nopeasti kestävän tuntuisia ihmissuhteita saa rakennettua silloin, kun on yhteinen asia, jonka parissa työskennellään ja johon jokainen heittäytyy mukaan.

Saimme mielestäni tallennettua fantastisia kommentteja ja kohtaamisia sekä hienoa kuvamateriaalia. Ja materiaalia riittää. Varsinkin aluksi kuvasimme varmasti paljon turhaakin, ja nyt editoijalla riittää töitä niiden läpikäynnissä. Kiertueemme aikana opimmekin paljon siitä, miten tällaista kuvausprojektia kannattaa aikatauluttaa ja kuvata.

Materiaalia työstetään ja editoidaan kesän aikana, ja tavoitteena on julkaista videot Youtubessa syksyn aikana. Uskon, että videoista on paljon hyötyä erityisesti yhteisvalinnan aikoihin, kun ihmiset haluavat tietää, miten asiat steinerlukioissa toimivat ja millaista niissä on opiskella.  

Itse olen ollut steinerilainen eskarista asti. Myös pikkuveljeni ja -sisareni ovat steinerkoulussa, ja jopa äitini ja äidinäitini ovat käyneet steinerpolun. Nyt lopetin lukion kolmannen vuoteni esittävän taiteen linjalla. Olen ylpeä lukiostani, ja tuntui hyvältä, kun se rankattiin vastikään parhaaksi suomenkieliseksi lukioksi pääkaupunkiseudulla. Steinerlukioita kelpaa esitellä, ja on ollut mahtavaa päästä kertomaan steinerlukiolaisten tarinoita eri puolilta Suomea.

Anders Rahijärvi
Steinerlukiolainen
Helsingin Rudolf Steiner -koulu

Lorem ipsum!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Merja Meriahven
Erityisopettaja, fil, ma.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Vaasan Rudolf
Steiner -koulu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Aiheet