STEINERKASVATUS

online magazine on steiner education

Keskusteluja kasvatuksesta Educassa

Steinerkasvatus Suomessa ja maailmalla, miten korona-aika on vaikuttanut?
Millaista on kasvatusviisaus kiireisille steinerkasvatuksen näkökulmasta
Kasvu eettiseen vastuuseen steinerkasvatuksessa, mitä se on?

Keskusteluja kasvatuksesta Kirjamessuilla

Steinerkoulun luokanopettaja Johanna Leppänen kertoo mikä on opettajan sydämenasia? Miten auttaa lasta vahvistamaan itsessään olevaa hyvää?
Steinerlukiolainen Anders Rahijärvi pohtii miten nuoret tulevat tietoisemmiksi erilaisista elämän mahdollisuuksista eri puolilla maailmaa.

Mikrobit ja monimuotoisuus steinerkasvatuksessa

Onko meidän ympäristömme liian valmis? Jättääkö se tilaa lasten leikeille? Voisiko olla, että monimuotoisella luonnolla on yhteys myös terveyteemme? Muun muassa näitä kysymyksiä käsittelee Kati Heikkilä-Huhta tässä artikkelissa. Mikä näky yhdistää usein steinerpäiväkotien ja -koulujen pihoja, ympäri maailman? No siellä täällä lojuvat kepit. Käpykasat. Majaviritelmät.

Opettajana steinerlukiossa

Opettamassa vai oppimassa? Kevään yhteishakujen alkaessa ajatukseni siirtyvät hiljalleen työvuoden viimeiseen päivään ja opettajan elämässä jatkuvasti toistuvaan hyvästien jättämiseen. Yhdentoista opetusvuoteni aikana olen joutunut useaan otteeseen alkukesän aamupäivänä pitämään puhetta lukiosta valmistuville nuorille. Puheita valmistellessa olen yleensä aluksi ajatellut sen olevan mahdollisuus antaa tutuiksi tulleille

Miten vihkotyö toimii steinerlukiossa?

“Lukiossa opiskelun tulee ennen kaikkea puhutella ajattelua. Siksi kaikki vihkotehtävät tukevat ajattelua tavalla tai toisella.” sanoo steinerkoulun aineenopettaja Kaj Koskimies haastattelussa.

Oppikirjattomuus on pedagoginen valinta

Steinerkoulun yksi näkyvimmistä ominaispiirteistä on oppikirjattomuus – mikäli nyt jonkin asian puuttuminen voi näkyä. Oppikirjojen sijaan vihkotyöksi nimetty oppitunnin osa on steinerkoululaisille tuttuakin tutumpi työskentelytapa ja satavuotisesta historiastaan huolimatta edelleen ajankohtainen ja alati uudistuva – kuten Kaj Koskimiehen haastattelu tässä lehdessä osoittaa.   Tulokulmani oppikirjattomaan

Eskarilaisesta koululaiseksi

Mikä on lapsuuden kuningasvuosi? Mitä on koulukypsyys? Mitä lapsen on pitänyt saada kokea, ennen kuin hän siirtyy kouluun? Millainen merkitys ryhmässäolemisen taidolla on koulukypsyyteen? Muun muassa näistä kysymyksistä puhuu artikkelissaan luokanopettaja Maria Karikoski. Esikoulussa kuusivuotiaat lapset saavat nauttia vapaasta leikistä – onneksi – sillä he

Aiheet

Steinerkasvatus

Steinerkasvatus on verkkolehti steinerpedagogiikasta, steinerkouluista ja -päiväkodeista, niissä toimivista ihmisistä, ajatuksista ja ideoista pedagogiikan takana sekä siitä mitä siellä tapahtuu ja tehdään.

 
Lehti ilmestyy vuodesta 2020 alkaen vain verkossa.
 
Steinerkasvatukseen voi lähettää  artikkeleita osoitteeseen toimitus@steinerkasvatus.fi

Lehteen tarjottu tai tilattu aineisto hyväksytään julkaistavaksi sillä ehdolla, että sitä saa korvauksetta käyttää lehden tai sen yksittäisen osan uudelleen julkaisun tai muun käytön yhteydessä, toteutus- ja jakelutavasta riippumatta.
Steinerkasvatus-lehti
Perustettu vuonna 1985.
Toimitussihteeri: Pia Pale, p. 0443588826
Toimitus: Jarno Paalasmaa, Eeva Raunela, Timo Jantunen, Iida-Eija Tilles, Maria Karikoski. 
Lehti on Kultti ry:n jäsen