STEINERKASVATUS

onlinemagasin om steinerutbildning

Permakulttuuria koulupuutarhassa

Permakulttuurinen tapa toimia yhteistyössä luonnon kanssa tarjoaa paljon pedagogisia oppimismahdollisuuksia. Siksi se sopii hyvin steinerpedakogiseen opetukseen ja steinerkoulun toimintaan. Kertoo Terhi Hirvikallio Lappeenrannan steinerkoulusta.

PÄIVÄKODIN PUUTARHAPROJEKTI

Varpaat innostuksesta vapisten seisoimme lentokentällä. Tätä oli odotettu ja suunniteltu jo pitkään! Työkaverimme olivat maalanneet mieliimme Saksan steinerpäiväkotien puutarhapihoista satumaisia kuvia viikkojen ajan ja nyt pääsisimme näkemään ja kokemaan ne itse. Niinpä eräänä toukokuun viileänä kevätpäivänä saattelimme päiväkodin lapset portille ja hyppäsimme taksiin koko Siriuksen

Konflikti voi olla mahdollisuus

Uskomme steinerkouluissa, että toista kuuntelemalla, arvostamalla ja kunnioittamalla voimme hyvin – niin oppilaat keskenään kuin opettajat ja muu henkilökunta työyhteisössä. Mutta aina kaikki ei mene niin kuin haluamme ja toivomme. Konflikteja tulee väistämättä ja aika ajoin, ihmisiä kun olemme. Olennaista on nähdä riita- tai konfliktitilanne

Huikea kiertue Suomen steinerlukioissa

Saimme toteuttaa keväällä ystävieni kanssa hienon projektin: kiersimme kaikki Suomen yhdeksän steinerlukiota ja kuvasimme kiertueestamme videosarjan Suomen steinerlukiot tutuksi! Kaikki lähti oikeastaan liikkeelle jo siitä, kun joitakin vuosia sitten yläkouluaikoina keksimme parin kaverini kanssa, että voisimme toteuttaa kouluesitelmämme perinteisen Power Point -esityksen sijaan videona. Se

Julkaisuohjeet 2022

Blogin aineisto Steinerkasvatus.fi blogi:ssa julkaistaan steinerkasvatukseen liittyviä artikkeleita, videoita ja podcasteja. Blogin tarkoituksena on laajentaa ja täydentää lukiojoiden kuvaa steinerpedagogiikasta ja sen toteuttamisen tavoista, pedagogista työtä tekevien henkilöiden ajatuksista ja näkökulmista yleisempiin asioihin. Blogialustalla julkaistua aineistoa voidaan jakaa sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä ym. Blogissa julkaistaan pääasiassa

Porukan voimaa ja pölyttäjiä

– Talkoissa lapset saavat kokea, että yhdessä isommalla porukalla voi tehdä asioita, joita ei yksin pystyisi tekemään. Kyse on mielestäni myös esimerkkinä toimimisesta: voi toimia ja tehdä yhdessä positiivisia asioita ja pitää hauskaa, ja samalla vaikuttaa omaan koulu- ja elinympäristöönsä. Näin kertoo Juho Jäppinen Jyväskylän

Opinpolulta hyvän lapsuuden polulle

Lea Pulkkisen alkuvuodesta julkaistu kirja ”Lapsen hyvinvointi alkaa kodista” on arvokas merkkiteos, todellinen helmi, jolla tulee varmasti olemaan monenlaista yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Se on voimakas ja rohkea kasvatuksellinen ja yhteiskunnallinen puheenvuoro hyvän lapsuuden, lapsen hyvinvoinnin ja vanhemmuuden puolesta. Kirjoittajan eetos liittyy demokratian kriisiin, jonka ratkaisuna on

Aiheet

Aiheet

Steinerkasvatus

Steinerkasvatus on verkkolehti steinerpedagogiikasta, steinerkouluista ja -päiväkodeista, niissä toimivista ihmisistä, ajatuksista ja ideoista pedagogiikan takana sekä siitä mitä siellä tapahtuu ja tehdään.

 
Lehti ilmestyy vuodesta 2020 alkaen vain verkossa.
 
Steinerkasvatukseen voi lähettää  artikkeleita osoitteeseen toimitus@steinerkasvatus.fi

Lehteen tarjottu tai tilattu aineisto hyväksytään julkaistavaksi sillä ehdolla, että sitä saa korvauksetta käyttää lehden tai sen yksittäisen osan uudelleen julkaisun tai muun käytön yhteydessä, toteutus- ja jakelutavasta riippumatta.
Steinerkasvatus-lehti
Perustettu vuonna 1985.
Toimitussihteeri: Pia Pale, p. 0443588826
Toimitus: Jarno Paalasmaa, Eeva Raunela, Timo Jantunen, Iida-Eija Tilles, Maria Karikoski. 
Lehti on Kultti ry:n jäsen