Aikaa ja tilaa yhteisöllisten
taitojen kehittymiselle
Steinerkasvatuksessa keskeistä on kohtaaminen ja yhteisöllisyys. Lapsen kasvua parhaimmaksi versioksi omasta itsestään tuetaan koko kouluajan. Varhaiskasvatuksessa vapaa leikki, koulussa satujen ja tarinoiden ja myöhemmin asiatiedon työstäminen reflektoiden antavat lapselle ja nuorelle eväät kasvaa muuttuvaan maailmaan. Steinerkoulussa työskennellään monipuolisesti, tehdään opitusta itse tekstejä ja kuvia. Käsillä tekeminen ja ekologinen ajattelu on kunniassa varhaiskasvatuksesta lukioon.
”Opettajan tehtävä on mahdollistaa yksilön kasvu vielä tuntemattomaan tulevaan, omaan paikkaansa maailmassa. Rohkeaksi toimijaksi, jolla on uskallusta kyseenalaistaa myös totuttu. Empatia- ja tunnetaitojen harjoittelu on meillä jokapäiväistä, ja tässä taiteella on tärkeä merkitys.”
– Kati Heikkilä-Huhta, steinerkoulun aineenopettaja, Oulu
Steinerkouluun voi ilmoittautua heti. Useimpiin steinerkouluin otetaan oppilaat 1.luokalle ilmoittautumisjärjestyksessä.
Steinerpäiväkoteihin hoitopaikkoja kannatta tiedustella suoraan päiväkodeista – ja mielellään hyvissä ajoin ennen hoidon tarvetta.
Steinerpäiväkoteihin otetaan pääasiassa yli 3-vuotiaita lapsia.
Steinerpedagogista esiopetusta annetaan steinerpäiväkodeissa ja koulujen esiopetusryhmissä.
Steinerkoulussa voi käydä koko perusopetusvaiheen sekä toisen asteen lukio-opetuksen.
Steinerkoulut ovat yksityisen opetuksenjärjestäjän ylläpitämiä kouluja, jotka saavat valtiolta oppilaskohtaisen valtionosuuden.
Vain muutamissa tapauksissa kunnat tukevat yksityisen opetuksenjärjestäjän kouluja samoin kuin kunnallisia kouluja. Tämän vuoksi steinerkoulut kokoavat vapaaehtoisia tukimaksuja oppilaiden vanhemmilta.
Vanhempien taloudellinen tuki, kannatusyhdistyksen varainhankinta ja jäsenmaksut on välttämätöntä koulujen toiminnalle.
Koulujen tukimaksut vaihtelevat kouluittain.
Vaihteluväli on 25 – 125 € / kuukaudessa.
Suomessa kaikilla steinerkouluilla on Valtioneuvoston myöntämä opetuksenjärjestämislupa ja sen myötä todistuksenanto-oikeus. Kouluissa noudatetaan valtakunnallisia opetussuunnitelman perusteita ja steinerpedagogista opetussuunnitelmarunkoa.
Steinerpedagogisessa varhaiskasvatuksessa noudatetaan valtakunnallisia varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja steinerpedagogista varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Snellman-korkeakoulusta valmistuu kelpoisia steinerkoulujen luokanopettajia ja steinerpäiväkotien varhaiskasvatuksen opettajia.
Sen jälkeen kun ensimmäinen steinerkoulu perustettiin sata vuotta sitten Saksassa, on koululiike levinnyt ympäri maailmaa. Steinerkouluja on Euroopassa yli 700. Eniten steinerkouluja ja päiväkoteja perustetaan nykyään Aasiassa. Kaikissa maailman steinerkouluissa ja -päiväkodeissa vaalitaan samoja ihmisen kasvun arvoja.
Yhteistyö koululiikkeen sisällä on aktiivista. Oppilailla on yhteisiä kansainvälisiä projekteja ja opettajat kouluttautuvat myös kansainvälisillä opettajapäivillä.
Suomen steinerkouluja ja -päiväkoteja kansainvälisessä yhteistyössä edustaa Steinerkasvatuksen liitto.
Tilaa nyt ennakkoon – nouda kirjat syyspäivillä Snellusta 12.9.! (tai isommat määrät suoraan teille) ENNAKKOTILAUKSET 18.8.2025 MENNESSÄ! Tästä linkistä! Ennakkotilaushinta 10€/kpl (+postikulut) (ovh. 16€) Jarno Paalasmaa: Steinerkoulun tarina – Vaihtoehtopedagogiikan tie osaksi suomalaista koulujärjestelmää Sivuja n.80 Pehmeäkantinen Kustantaja Enostone Oy Kirja kuvaa steinerkoulun mutkittelelevan tien suomalaisessa koulumaisemassa.
Aloitatko opettajana steinerkoulussa? Liity etämentorointiryhmään! Etämentorointi tarjoaa uuden opettajan tueksi yhteisön, jossa voit jakaa kokemuksia, saada käytännön vinkkejä ja rakentaa omaa pedagogista identiteettiä turvallisessa ilmapiirissä. Ryhmässä saat rytmiä arkeen, vertaistukea eri puolilta Suomea ja ohjausta steinerpedagogiikan ydinkysymyksiin – helposti etänä. Yhdessä kasvaen – steineropettajuutta vahvistaen.
Alkutaival on steinerkasvatuksen kentän itsenäinen toimija, uutiskirje joka syntyi tarpeesta saada kentälle monialaisia ja ajankohtaisia pedagogisia artikkeleita ja synnyttämään vilkasta keskustelua. Tämänkertaisessa Alkutaipaleen julkaisussa perehdymme nykyajan haasteisiin, kuten sosiaalisen ja digitaalisen median informaatiovyöryyn, sekä keinoihin vahvistaa lapsia eritoten niillä alueilla, jotka auttavat pitämään tervettä kasvua yllä.
Waldorf/Steiner Alumnitutkimus (Suomi) ETSINNÄSSÄ 1000 suomalaista steineralumnia – (syntyneet vuosina 1982-2002) sinun apuasi tarvitaan! Tämä tutkimus on osa NORENSEn (Nordic Research on Steiner Education) yhteispohjoismaista tutkimushanketta. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutetaan Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa vuonna 2025. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa siitä, miten entiset steinerkoulujen oppilaat