STEINERKASVATUKSEN LIITTO
Yhteistoimintaa steinerkasvattajille
STEINERKASVATUKSEN LIITTO
Näkyvyyttä tapahtumissa
STEINERKASVATUKSEN LIITTO
Koulutuksia ja yhteisiä projekteja
STEINERKASVATUKSEN LIITTO
Osallistumista kasvatusalan tapahtumiin
STEINERKASVATUKSEN LIITTO
Yhteistoimintaa oppilaille ja henkilöstölle
STEINERKASVATUKSEN LIITTO
Kansainvälistä yhteistyötä

steinerkasvatuksen edistäjä Suomessa

Steinerkasvatuksen liitto edistää steinerkasvatuksen toteutumista suomalaisessa koulujärjestelmässä ja tukee lapsilähtöistä pedagogiikkaa.

 

Liitto järjestää koulutuksia ja tapaamisia steinerkoulujen ja -päiväkotien henkilöstölle sekä opiskelijoille, on esillä tapahtumissa ja hoitaa yhteisiä asioita. 

Steinerkasvatuksen liiton muodostavat 25 steinerkoulua ja 40 steinerpäiväkotia, joissa on on yhteensä 6200 lasta ja nuorta mukana päivittäisessä toiminnassa.

Liiton toiminta rahoitetaan oppilasmääriin perustuvalla jäsenmaksuilla.

Steinerkasvatuksen liitto ry

Y-tunnus: 2231738-3

Verkkolaskujen osoite
OVT-tunnus: 003722317383
Välittäjätunnus: OKOYFIHH
Välittäjä: OP

Steinerkasvatuksen liiton tavoitteita

Steinerkasvatus on osa virallista koulujärjestelmää varhaiskasvatuksesta korkeakouluun.

Perusopetuksen rahoitus kaikille järjestäjille samansuuruiseksi.

Opetuksen normiston (POPS ym.) muutoksien pitää mahdollistaa myös steinerkasvatuksen toteutuminen.

Suhteiden vahvistaminen kansallisiin ja kansainvälisiin yhteistyökumppaneihin.

Toiminnan painopisteet 2020-2021

Steinerpedagoginen laatu

Steinerpedagogisen laadun vahvistaminen

steinerkoulujen ja -päiväkotien pedagogisessa toiminnassa.
Lue lisää

Luovasta leikistä luovaan ajatteluun

Luovan ajattelun taidot steinerkasvatuksessa

Mitä luovan ajattelun taidot ovat ja miten ne kehittyvät eri ikävaiheiden pedagogiikassa?
Lue lisää

Kestävä kehitys ja eettinen vastuu

Kestävä kehitys ja eettinen vastuu

Kestävän pedagogiikan arvot ja toiminta steinerkasvatuksessa. Kasvu eettiseen vastuuseen käytännössä.
Lue lisää

Steinerkasvatuksen liiton hallitus ja toimihenkilöt

Helena Sandell – Puheenjohtaja

“Steinerkoulujen opetussuunnitelma antaa meille eväät ohjata, tukea ja kasvattaa lapsia ja nuoria osallistuviksi, aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi, jotka kantavat eettistä vastuuta tulevaisuudesta.”

Kati Heikkilä-Huhta – varapuheenjohtaja

”Opettajan tehtävä on mahdollistaa yksilön kasvu vielä tuntemattomaan tulevaan, omaan paikkaansa maailmassa."

  • Steinerkasvatuksen liiton hallituksen jäsen 2008-

Pia Pale – toiminnanjohtaja

“Oppiminen ja kasvaminen todellisten kokemusten ja voimakkaan eläytymisen kautta on steinerkasvatuksen suuri voimavara.”

Päivi Kallius – hallituksen jäsen

"Ehyt, kokonainen ihminen myös voi hyvin ja oppii parhaiten.”

  • Luokanopetuksen opintosuunta, vastaava opettaja, steinerpedagogi, Snellman-korkeakoulu, Helsinki
  • Steinerkasvatuksen liiton hallituksen jäsen 2016-
WhatsApp Image 2020-10-13 at 09.58.59

Pasi Salmela – hallituksen jäsen

"Opettajan tehtävänä on ohjata ja tukea, kannatella ja antaa vaihtoehtoja."

Iiris Taimen – Hallituksen jäsen

"Vuorovaikutus lasten kanssa, kun siihen antautuu ilman rooleja ja täydellä sydämellä, on hurjan kokonaisvaltaista."

  • Toiminnanjohtaja, Kannatusyhdistys Taivonkaari ry, Oulu

Filip Häyrynen – hallituksen jäsen

”Arvostan yhteisöllisyyttämme. Kenelläkään täällä ei ole ainoastaan omaa tonttia, vaan teemme töitä yhteisen päämäärän eteen."

  • Espoon steinerkoulu, rehtori
  • Snellman-korkeakoulun hallituksen pj.
  • Steinerkasvatuksen liiton hallituksen jäsen 2008-

Tiina Ristolainen – hallituksen varajäsen

"Tiedon lisäksi steinerpedagogisessa kasvatuksessa huomioidaan myös lapsen tunteen ja tahdon alue.”

  • Varhaiskasvatuksen vastaava opettaja, steinerpedagogi, Snellman-korkeakoulu, Helsinki
  • Steinerkasvatuksen liiton hallituksen varajäsen 2013 –
  •  

Tina Iwersen - Varhaiskasvatus / KV-toiminta

"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä." (A.de Saint-Exupéry)

Minna Mäkinen – koulujaoston puheenjohtaja

“Totuus,
kauneus
ja hyvyys!”

laura säilä - varhaiskasvatusjaoston puheenjohtaja

”Pieni lapsi oppii etenkin jäljittelyn kautta. Siksi me aikuiset olemme yksi tärkeimmistä oppimisympäristöistä, mitä lapsella on."

Sanna Mäkelä - LASKUTUS

  • Laskutukseen liittyvät kysymykset

Syykokouksessa 2020 hallitukseen valitut henkilöt

Steinerkasvatuksen liiton jäsenet

Pääkaupunkiseutu

Uusimaa

Varsinaissuomi ja Satakunta

Päijät-Häme ja Kymenlaakso

Savo ja Karjala

Pirkanmaa ja Keski-Suomi

Pohjanmaa ja Lappi

Ahvenanmaa