Tekemisen meininki

Toimeen tarttuminen. Itse tekeminen omin käsin. Steinerkasvatuksen työtavat tukevat monipuolisesti erilaisia työskentelytaitoja. Ponnistellen syntyy valmista. Toiminnallisuus tekee lapsesta ja nuoresta aktiivisen toimijan.

 

VARHAISKASVATUKSESSA

Steinerpäiväkodeissa leivotaan ja laitetaan, siivotaan ja tehdään kädentöitä. Puuhataan ulkona ja leikitään, leikitään, leikitään. Steinerpäiväkodissa on aina menossa jotakin. Valmistellaan vuodenaikajuhlia, tehdään yhdessä hapankaalia, ollaan retkellä. On yhteistä tekemistä, mutta myös paljon sellaisia lasten ihan omia juttuja.

 

KOULUSSA

Steinerkoulussa tartutaan materiaaleihin ja väreihin ja työstetään niitä kaiken aikaa, osana oppimista. Alkuopetuksessa paperit ja väriliidut ovat tarkoituksella suuria. Nyt tehdään kunnolla ja kokonaisvaltaisesti, ihan itse kouluvihkotkin! Vuosien kuluessa vihkojen koko pienenee, välineet vaihtuvat, mutta oman ponnistelun ja sitoutumisen osuus on yhtä tärkeä. Kokemukset siitä, että itse tehden voi saada aikaan jotain oikeasti hyödyllistä, käytettävää ja kaunista antavat itseluottamusta. Se vahvistaa uskallusta tarttua toimeen myös tulevaisuudessa.

Jaa

Share on facebook
Share on twitter
Share on email