RAVINTO, IHMINEN JA YMPÄRISTÖ – lyhytkurssi Snellman-korkeakoulussa

Nykyään ilmastokysymykset huolestuttavat yhä useampia. Varsinkin kouluissa oppilaita ja opiskelijoita kiinnostaa, miten heidän kuluttamansa ruoka vaikuttaa ympäröivään maailmaan. Tämän takia onkin tärkeää, että terveellisen ruokailun lisäksi oppilaitoksissa puhutaan myös kestävästä ruokakulttuurista.

Kurssin vetäjä Janne Länsipuro haluaa välittää opiskelijoille tietoisuutta ruoan ja ruoantuotannon merkityksen ekologisen kriisin aiheuttajana, mutta myös potentiaalisena ratkaisuna.

 

RAVINTO, IHMINEN JA YMPÄRISTÖ

1: Elinympäristömme lautasella

Miksi meidän on syötävä, mitä väliä on sillä, mitä me syömme? Miten me rakennumme elinympäristöstämme ja miten ravintomme on rakentanut elinympäristöämme.

2: Ravinnon laadullisuudet ja ruoansulatustapahtuman mysteerit

Eri ravintoaineiden ja ruoka-aineiden (kasvin eri osat, viljat, öljyt ja eläinkunnan tuotteet) laaduista elämän voimien ylläpitäjinä ajatus-, tunne- ja tahdonvoimien näkökulmasta. Aistikokemusten merkitys ravitsemuksen kokonaisuudessa. Suolisto ja aivot, rytmit ja ravitsemus, ravitsemuksellinen vuodenkierto ja sen merkitys.

3: Ruoka, talous ja politiikka

Miten talousjärjestelmä on rakentunut ruoasta ja minkälaisen ruokajärjestelmän moderni talous on rakentanut. Kenen etuja ruokajärjestelmä palvelee ja ketkä kärsivät? Missä päätetään, mitä syödään ja kenen kustannuksella?

4: Ravinto-osallisuus pellolta pöytään

Miten voimme tulla aktiivisiksi toimijoiksi ruokajärjestelmässä? Uusia talouden muotoja: ruokapiirit ja -ruokaosuuskunnat. Käytännön esimerkkejä: Oman luontosuhteen ja viljelykokemuksen merkitys, villivihannekset, sadon monipuolinen hyödyntäminen ja hävikin minimointi.

 

Missä: Snellman-korkeakoulu, Puuskakuja 14, 00850 HELSINKI

Kenelle: Kaikille kiinnostuneille

Milloin: Ma 27.3. – to 30.3. klo 9-10:30

Hinta: 160e

Kurssin opettaja: Janne Länsipuro

Janne Länsipuro on Snellman-korkeakoulun kokki, joka on työskennellyt pitkään luonnonmukaisen ja biodynaamisen puutarhaviljelyn, sekä koulupuutarhatoiminnan ja kaupunkiviljelyn kehittämisen parissa. Länsipuro on toiminut pitkään kunnallispolitiikassa ja kansalaisjärjestöissä.

 

Jaa

Saatat olla myös kiinnostunut näistä

Permakulttuuria koulupuutarhassa

Permakulttuurinen tapa toimia yhteistyössä luonnon kanssa tarjoaa paljon pedagogisia oppimismahdollisuuksia. Siksi se sopii hyvin steinerpedakogiseen opetukseen ja steinerkoulun toimintaan. Kertoo Terhi Hirvikallio Lappeenrannan steinerkoulusta.

PÄIVÄKODIN PUUTARHAPROJEKTI

Varpaat innostuksesta vapisten seisoimme lentokentällä. Tätä oli odotettu ja suunniteltu jo pitkään! Työkaverimme olivat maalanneet mieliimme Saksan steinerpäiväkotien puutarhapihoista satumaisia kuvia viikkojen ajan ja nyt pääsisimme näkemään ja kokemaan ne itse. Niinpä eräänä toukokuun viileänä kevätpäivänä saattelimme päiväkodin lapset portille ja hyppäsimme taksiin koko Siriuksen

Konflikti voi olla mahdollisuus

Uskomme steinerkouluissa, että toista kuuntelemalla, arvostamalla ja kunnioittamalla voimme hyvin – niin oppilaat keskenään kuin opettajat ja muu henkilökunta työyhteisössä. Mutta aina kaikki ei mene niin kuin haluamme ja toivomme. Konflikteja tulee väistämättä ja aika ajoin, ihmisiä kun olemme. Olennaista on nähdä riita- tai konfliktitilanne