RAMADAN

 

Tänä keväänä, pääsiäisen aikaan, vietetään myös Ramadania. Ramadan on islamilaisen kuukalenterin yhdeksäs kuukausi. Sen tärkein tapahtuma on koko kuukauden kestävä uskonnollinen paasto. Tänä vuonna sitä vietetään maaliskuun puolesta välistä huhtikuun puoleenväliin.

 

Alla olevan kuvauksen Ramadanista on kirjoittanut Anjum Mir, neljän lapsen äiti, joka ohjaa vanhempi- lapsi-ryhmiä Westsiden steinerkoulussa Los Angelesissa. Hän tarjoaa vauvoja ja taaperoita koskevia työpajoja ja seminaareja.
Hän toimii myös WECANin (Waldorf Early Childhood Association of North America) ja useamman muun koulutus- ja kasvatusalan organisaation hallituksessa.
Artikkeli on julkaistu IASWECEN newsletterissjä aiemmin jo huhtikuussa vuonna 2021, mutta sen sisältö tietenkin edelleen ajankohtainen.

“Vatsan tyhjyydessä on ennennäkemätön makeus. Olemme kuin ääniä. Kun äänilaatikko on täynnä,
musiikille ei ole tilaa. Kun aivot ja vatsa ovat kuin tulessa paastoamisesta, tulee joka hetki esiin uusi
laulu. Sumut selkenevät ja uusi elinvoima saa sinut edessäsi olevia portaita nousemaan.”
– Rumi

Tällä viikolla alkaa islamilaisessa maailmassa Ramadan. Tänä vuonna, jolloin pandemia on vaatinut
sosiaalista etäisyyttä enemmän kuin koskaan, se on jälleenyhdistymisen juhla – yhdistyminen
perheeseen, yhteisöön, ihmisyyteen, henkisyyteen ja itseensä.

Muslimit kaikkialla maailmassa noudattavat päivittäistä paastoa aamunkoitosta auringonlaskuun 30
päivän ajan. He pidättäytyvät nautintojen lisäksi myös ruuasta ja juomasta, mukaan lukien vesi. Päivän
aikana nälkä ja jano huipentuvat pisteeseen, jonka jälkeen heidän on vaikea pidättäytyä ruoasta ja
juomasta. Mutta yritys on kova, koska he tietävät, että heitä odottaa hyvä ateria ja he ymmärtävät, että
monia ihmisiä ei odota samanlainen helpotus nälkään päivän päätteeksi. Yhden kuukauden ajan he
pyrkivät mikaelisella tietoisuudella nousemaan korkeimpaan itseensä. He katsovat itsetietoisesti
sisäänpäin lepyttääkseen vihaansa ja kärsimättömyyttään. He kohentavat kielenkäyttöään, parantavat
ajankäyttöään ja tasapainottavat temperamenttiaan. He katsovat ulospäin kehittääkseen suhteensa
muihin, tarjotakseen apuaan ja palvellakseen siellä, missä apua tarvitaan. He parantavat elinympäristöään ja kasvattavat empatiaansa toisia kohtaan.

Ramadan on ajattelun, tunteen ja tahdon juhla. Tämän lyhyen ajanjakson aikana nämä kaikki uusiutuvat
– muutetaan ja parannellaan tietoisesti fyysisiä, emotionaalisia, älyllisiä, sosiaalisia ja henkisiä tapoja,
joihin otetaan etäisyyttä loppuvuodeksi. Tämän prosessin aikana opitaan itsekurin todellinen merkitys
ja se, että muutos voi olla ulkoisesti inspiroitunutta, mutta viime kädessä se alkaa itsetietoisuudesta ja
omasta tahdosta.

Jokainen Ramadan-ilta on kuin juhla. Kodit valaistaan valoilla ja lyhdyillä, jotka symboloivat tämän
kuukauden lämpöä ja valaistusta. Ihmiset tekevät työtään päivällä ja illalla he valmistavat
perheilleen ravitsevan aterian. Kaikki kokoontuvat yhteen illalla uupuneina ja vatsat tyhjinä, mutta sydämet ja
henget täynnä kiitollisuutta. He kokoontuvat auringonlaskun aikaan rikkomaan paastonsa taateleilla ja vedellä ja sen jälkeen seuraa herkullinen ateria, rukous ja pohdiskelulle ja henkiselle yhteydelle omistettu yö. Silloin juhlitaan päivän saavutuksia sekä terveyden ja toimeentulon siunausta.

Ramadan on mahdollisuus yksilölle löytää uusi suunta kiitollisuudelle ja samalla uudistaa fyysistä
terveyttä, emotionaalista olemusta ja suhdettaan muihin, itseensä ja jumalaan. Tänä vuonna Ramadan on
myös mahdollisuus päättää sosiaalinen etäisyys, joka on määritellyt ihmiskuntaamme pandemian
aikana. Eristyneisyys päättyy ja ojennamme kätemme muille ihmisille osallistumalla heidän haasteisiinsa
ja juhlimalla siunauksia, joita emme ehkä tiedosta tarpeeksi vuoden aikana.

 

TINA IWERSEN
STEINERPÄIVÄKOTI SIRIUS, SEKÄ IASWECE:N HALLITUKSEN PRESIDENTTI
JUTUN KUVA: STEINERPÄIVÄKOTI JAGAD ALIT, INDONESIA

Jaa

Saatat olla myös kiinnostunut näistä

Permakulttuuria koulupuutarhassa

Permakulttuurinen tapa toimia yhteistyössä luonnon kanssa tarjoaa paljon pedagogisia oppimismahdollisuuksia. Siksi se sopii hyvin steinerpedakogiseen opetukseen ja steinerkoulun toimintaan. Kertoo Terhi Hirvikallio Lappeenrannan steinerkoulusta.

PÄIVÄKODIN PUUTARHAPROJEKTI

Varpaat innostuksesta vapisten seisoimme lentokentällä. Tätä oli odotettu ja suunniteltu jo pitkään! Työkaverimme olivat maalanneet mieliimme Saksan steinerpäiväkotien puutarhapihoista satumaisia kuvia viikkojen ajan ja nyt pääsisimme näkemään ja kokemaan ne itse. Niinpä eräänä toukokuun viileänä kevätpäivänä saattelimme päiväkodin lapset portille ja hyppäsimme taksiin koko Siriuksen

Konflikti voi olla mahdollisuus

Uskomme steinerkouluissa, että toista kuuntelemalla, arvostamalla ja kunnioittamalla voimme hyvin – niin oppilaat keskenään kuin opettajat ja muu henkilökunta työyhteisössä. Mutta aina kaikki ei mene niin kuin haluamme ja toivomme. Konflikteja tulee väistämättä ja aika ajoin, ihmisiä kun olemme. Olennaista on nähdä riita- tai konfliktitilanne