– Talkoissa lapset saavat kokea, että yhdessä isommalla porukalla voi tehdä asioita, joita ei yksin pystyisi tekemään. Kyse on mielestäni myös esimerkkinä toimimisesta: voi toimia ja tehdä yhdessä positiivisia asioita ja pitää hauskaa, ja samalla vaikuttaa omaan koulu- ja elinympäristöönsä. Näin kertoo Juho Jäppinen Jyväskylän steinerkoulusta.
Kun vaimoni Anna ehdotti aikoinaan, että voisimme valita lapsillemme päiväkodiksi steinerpäiväkodin, en ollut oikeastaan millään tavalla edes tietoinen tällaisen vaihtoehdon olemassaolosta.
Annalla sen sijaan oli steinerpedagogiikasta omakohtaista kokemusta, sillä hän oli käynyt lapsena steinerkoulua Kanadassa. Hän kertoi esimerkiksi koulun luovuutta ruokkivista opetusmenetelmistä, käsillä tekemisestä ja luonnossa oppimisesta. Ne kaikki kuulostivat hyvältä ja istuivat hyvin ajatusmaailmaamme, joten vuonna 2007 ja 2011 syntyneet lapsemme aloittivat Jyväskylässä steinerpäiväkoti Tähtitarhassa ja jatkoivat sieltä sitten Jyväskylän steinerkouluun.
Lasten tarha- ja koulutaipaleen aikana myös minä olen päässyt sukeltamaan steinerkouluyhteisöön ja yhteiseen tekemiseen. Ja voisi sanoa, että melko syvään päähän saakka, sillä tarhan johtokuntavuosien jälkeen toimin tällä hetkellä Jyväskylän steinerkoulun johtokunnan puheenjohtajana ja hallituksen varapuheenjohtajana. Antoisia paikkoja, joissa näkee koulumaailman arkea ja ennen kaikkea pääsee osallistumaan ja ideoimaan uusia tapoja kehittää koulumaailmaa.
Luottamustoimet steinerkouluyhteisössä eivät siis pidä sisällään pelkästään kokoustamista ja kahvikupin äärellä istumista. Oikeastaan aivan päinvastoin. Teemme paljon konkreettisia asioita yhdessä, ja usein mukana ovat kaikki perheenjäsenet. Järjestämme myyjäisiä, talkoita ja tapahtumia, ja teemme yhteistyötä muiden yhdistysten ja toimijoiden kanssa.
Esimerkiksi viime vuonna Jyväskylän Latu ry:stä otettiin meihin yhteyttä ja kysyttiin, voisivatko steinerkoulun lapset ja nuoret tehdä kuvituksia Metsämörrin luontopolulle. Tartuimme toimeen ja polulle valittiin kolmisenkymmentä lasten tekemää teosta. Kuvissa seikkailivat niin hyönteiset kuin satuhahmot, ja niistä tuli kesän mittaan paljon positiivista palautetta. Yhteistyö Jyväskylän Ladun kanssa jatkuu ja tänä kesänä polun varrella on uusia oppilaidemme piirtämiä hahmoja. Myös Green Care-keskus Könkkölän Lumo-polulle oppilaat ovat tehneet samankaltaisia kuvituksia.
Otamme aktiivisesti osaa myös isompiin tapahtumiin ja olemme vuosittain mukana muun muassa Yläkaupungin Yössä, Pyöräilyviikolla, Keski-Suomen reitistöviikolla ja Luontotyöpäivien vietossa. Tällaiset tapahtumat tuovat vaihtelua koulun arkeen ja antavat hyviä syitä ”puhaltaa yhteiseen hiileen”, liikkua aktiivisesti sekä viettää koulutunteja ja -päiviä ulkona luonnossa.
Itselleni yksi tärkeimmistä ja innostavimmista Jyväskylän steinerkoululta käynnistyneistä ideoista on ollut Pölyttäjäpolut, jonka käynnistimme vuonna 2019. Silloin oli steinerkasvatuksen 100-vuotisjuhlavuosi ja sen teemana oli ”Bees & Trees”. Pölyttäjäpolkujen tarkoituksena on muuttaa kaupunkitilaa siten, että pölyttäjät pystyvät liikkumaan ja elämään kaupungeissa nykyistä helpommin ja vapaammin. Koululla olemme Pölyttäjäpolkujen tiimoilta toteuttaneet esimerkiksi talkoilla parkkipaikan jatkeena olleelle hiekkakentälle kahtena vuonna pölyttäjäniityn, jonne pörriäiset ja perhoset ovat löytäneet tiensä. Niittyä on käytetty myös opetuksen tukena koululaisten seuratessa niityn kasvustoa ja hyönteisiä, ja piirtäessä ja maalatassa niitä. Istutimme talkoilla koulun pihalle myös omenapuita.
Pölyttäjäpolut-hankkeessa syntyi myös Suomen korkein auringonkukka -kilpailu. Sen myötä puolestaan heräsi ajatus, että voisimme kasvattaa jokaiselle steinerkoulun oppilaalle kevätjuhlille aina oman auringonkukan. Alakoululaiset ovat istuttaneet auringonkukansiemeniä keväällä ja seuranneet taimenten kasvua luokissaan. Kevätjuhlissa kukat annetaan kotiinviemisiksi, ja ne voi istuttaa vaikkapa omalle pihalle tai parvekkeelle. Näin mukavat muistot kuljettavat kesän ylitse ja naapurit sekä pölyttäjät pääsevät nauttimaan näistä näyttävistä kukista.
Talvisin olemme toteuttaneet perheiden kanssa lumiveistospuiston koulun pihaan. Kymmenet lumihahmot pihalla piristävät miljöötä kummasti, ja lumen kasaaminen ja hahmojen muotoilu yhdessä on hauskaa ja luovaa touhua. On ollut myös hienoa huomata, kuinka helposti kaupunkikuvaa ja kouluympäristöä voi piristää, kunhan vain löytyy hiukan viitseliäisyyttä.
Nämä talkoot ovat olleet kivoja tapahtumia, joihin perheet ovat voineet osallistua matalalla kynnyksellä. Talkoissa lapset saavat kokea, että yhdessä isommalla porukalla voi tehdä asioita, joita ei yksin pystyisi tekemään. Kyse on mielestäni myös esimerkkinä toimimisesta: voi toimia ja tehdä yhdessä positiivisia asioita ja pitää hauskaa, ja samalla vaikuttaa omaan koulu- ja elinympäristöönsä. Ja kun vanhemmat osallistuvat tällaisiin mukaviin tapahtumiin, heidän on helpompi lähteä mukaan myös koulun arkisempaan yhdistystyöhön.
Meillä on Jyväskylän steinerkoululla hyvä yhteisö. Opettajat ja koulun väki ovat ottaneet avoimesti meidän vanhempien ideoita vastaan, ja laajemminkin mahdollistaneet esimerkiksi koulutilojen käytön vaikkapa peli-illoissa, joihin kokoonnutaan erilaisten pelien, mehun ja kahvin äärelle. Tällä tavalla koulu ja vanhemmat voivat osaltaan edistää yhteisöllisyyttä ja koulussa viihtymistä.
Ja yhteisöllisyyttä ajatellen Jyväskylän steinerkoulu kutsuu taas kaikki mukaan parantamaan omien kouluympäristöjen viihtyisyyttä Pölyttäjäpolkujen tiimoilta. Tänä kesänä pölyttäjäpolkujen haasteena on houkutella mahdollisimman paljon perhosia omille pölyttäjäpysäkeille ja -niityille. Kukkaistutuksista, niityistä ja kedoista riittää iloa koko alueelle aina pitkälle syksyyn saakka. Samalla ne tarjoavat mahdollisuuden yhteiseen tekemiseen ja paremman kouluympäristön luomiseen.
Juho Jäppinen
Jyväskylän steinerkoulun johtokunnan pj.