Permakulttuuri on yksi tapa huolehtia maaperästä ja tuottaa ekologisesti ravintoa pienelläkin pinta-alalla. Se on myös kunnioittava tapa pitää huolta maaperästä. Toimintaperiaatteet ja itse toiminta ovat selkeitä ja helppo oppia. Siksi permakulttuuriin pohjautuva puutarha sopii hyvin kouluun. Lappeenrannan steinerkoulussa rakennetaan permakulttuuriin perustuvaa koulupuutarhaa Opetushallituksen hankerahoituksella ja tekijöiden innostuksella.
Perustimme tänne Lappeenrannan steinerkouluun keväällä 2022 koulupuutarhan permakulttuurin periaatteita noudattaen. Koko koulun oppilaat, henkilökunta ja osa vanhempia osallistuivat kohopenkkien rakentamiseen. Samaan aikaan järjestimme myös avoimen Permakulttuurin Perusteet -kurssin, mikä saikin innostuneen vastaanoton. Kouluttajana toimi Ulla-Maija Takkunen, Karjalohjalta.
Kevään ja alkukesän aikana, ennen kesälomien alkua, kohopenkkeihin istutettiin erilaisia yksivuotisia vihanneksia sekä monivuotisia yrttejä ja kasveja. Tarkoitus on tuottaa satoa mm. kotitaloustuntien ja koulun keittiön käyttöön.
Koulupuutarhan sato on muutakin kuin ruoka-ainekset. Puutarha tarjoaa erilaisia aistikokemuksia kuten luonnon tarkkailu, tuoksujen aistiminen ja visuaaliset kokemukset. Vuodenaikojen vaihtelun vaikutus kasvukauden lyhyyteen tai pituuteen on myös oleellista havainnointia ja osa oppimiskokemusta. Koulupuutarhan avulla voimme myös tutkia kuun vaikutusta istutuksiin ja kasvuun.
Kesän aikana kohopenkkejä kasteltiin vain 3 kertaa lämpimästä ja helteisestä kesästä huolimatta. Joidenkin kasvien kasvukohtia olisi voinut kastella muutaman kerran useammin ja toisten taas vähemmän. Koulupuutarhamme ei siis sido henkilökuntaa tai perheitä loma-ajoiksi. Kevään ja alkukesän töiden jälkeen saatoimme palata elokuussa katsomaan millainen kasvunihme puutarhassamme oli tapahtunut.
Seuraavaksi oppilaamme oppivat tekemään kasvikiltoja sekä tutustuvat syötävään metsäpuutarhaa. Kasvikillat sisältävät useita kasveja, jotka omalla kasvullaan tuottavat ja sitovat erilaisia aineksia kuten typpeä.
Nämä ainekset tukevat kasvikillan kasvien kasvua. Mikään kasvi ei siis uhraa itseään toisen kasvin puolesta. Tässä yhteisössä jokainen kasvi kasvaa omaksi itsekseen tarjoten omilla luontaisilla toimillaan kumppaneilleen ravintoaineita tukemaan heidän kasvuaan ja saaden näiltä ravintoaineksia omaan kasvuunsa.
Permakulttuurinen tapa toimia yhteistyössä luonnon kanssa tarjoaa paljon pedagogisia oppimismahdollisuuksia. Siksi se sopii hyvin steinerpedagogiseen opetukseen ja steinerkoulun toimintaan.
Meillä onkin jo erilaisia ideoita työn alla miten eri luokat voivat hyödyntää puutarhaa ja sen satoa opetussuunnitelman mukaisessa oppimisessaan. Ajatuksissa on esimerkiksi rakentaa perinneaita ja penkkejä koulupuutarhan läheisyyteen.
Oppilaille on avattu omat permakulttuuri-vihkot, joiden on tarkoitus kulkea mukana koko peruskoulun ajan. Näin oppilaille valmistuvat omat permakulttuuri-käsikirjat kouluvuosien aikana. Näitä käsikirjoja he voivat hyödyntää myöhemmässä elämässäänkin.
Saimme opetusministeriöltä hankerahoitusta koulupuutarhamme kehittämiseen kevääseen 2024 asti. Tämä mahdollistaa meille mm. puutarhurin palkkauksen, joka huolehtii aikataulutuksista (esim. istutukset, hankinnat, sadonkorjuu) ja alueen suunnittelusta.
Aikomuksemme on myös kehittää koululle omat yrttihauduke- ja yrttisuolasekoitukset. Työskentelemme yhteistyössä paikallisen luonnonvaratuottaja-koulutuksen kanssa näitä tuotteita kehittäessä.
Tuotteiden työstämisestä on tulossa kiva tapahtuma, johon koko koulunväki pääsee osallistumaan. Permakulttuuriin kuuluukin oleellisena osana yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen.
Hankerahoitus mahdollistaa koulupuutarhan alkuinvestoinnit. Teemme tätä hanketta kuitenkin pitkällä tähtäimellä. Huomioimme suunnitelmissa ja toimissamme koulupuutarhan jatkuvuuden myös hankkeen päätyttyä. Innolla odotammekin, että mitä kaikkea tämä koulupuutarhan kehittäminen tuo mukanaan kouluyhteisöllemme seuraavien vuosien ja vuosikymmentenkin aikana.