4.-6. Luokat

Innokas ja taitava koululainen

Maailmassa on niin paljon kiinnostavia asioita! Millaista kaikkea on ollut ja on! Kuinka tyydyttävää onkaan saada tietää millaista on ollut elää ennen ja mitä kaikkea luonnosta löytyykään? Nyt opiskellaan luonnontieteitä, historiaa ja kielen rakenteita! Niiden kautta alkaa aueta ymmärrys asioiden välisistä yhteyksistä.

Opetuksessa tarkastellaan konkreettista maailmaa yhä tunnetta ja mielikuvitusta aktivoiden. Yksityiskohdat ja omat havainnot liittyvät yhteiseen isompaan kokonaisuuteen. Tullaan tietoisiksi elämän ja elinympäristön välisistä monista vuorovaikutuksista Lapsuuden kulta-ajassa oma osaaminen ja monet kyvyt puhkeavat kukkaan.

4. Luokalla

Nyt vahvistetaan suhdetta omaan kotiseutuun ja lähiympäristöön. Miten asutus alkoi näillä seuduin? Ja miltä maailma näyttää lintuperspektiivistä? Neljäsluokkalainen osaakin jo hahmottaa ja piirtää karttoja.

”Mietin yleensä tosi paljon, miten saan jonkin tietyn asian opetettua parhaiten juuri omalle luokalleni. Kerran edessä oli murtolukuihin perehtymistä. Järjestin ”palabileet”, eli jaoimme luokassa kaikenlaisia herkkuja, kuten kakkuja ja suklaata, palasiksi tutkiaksemme asioiden osiin laittamista. Ja tietysti herkuttelimme. Vasta sen jälkeen perehdyimme teoriaan. Arvatenkin oppilaat tykkäsivät bileistä kovasti, ja oppimista toivottavasti edisti se, että tiettyä murtolukua ajatellessa suussa miltei maistui suklaa tai kakku. 

 

Nautin siitä, että minulla on vapaus toteuttaa opetusta melko vapaasti. Parhaina työpäivinä onnistumme oppilaiden kanssa yhdessä ja voin nähdä, kuinka kukin heistä kulkee omaa erillistä polkuaan, mutta kuitenkin yhdessä.”

Seija Hänninen, 
Lahden Rudolf Steiner -koulu, luokanopettaja ja apulaisrehtori

5. Luokalla

Tehdään koko luokan yhteinen näytelmä. Siirrytään myyteistä maailmanhistorian korkeakulttuureihin, tutkitaan elävää ympäristöä entistä tarkemmin kasvien kautta.

“Tietyt asiat toistuvat koulussa vuosittain, esimerkiksi karttojen piirtäminen ja esitelmien tekeminen. On hienoa seurata lasten kehitystä tässäkin asiassa. Kun on aloitettu aikanaan luokkahuoneen kartalla ja kodin pohjapiirustuksella, kotiseudun kartalla, neljännellä luokalla painiskeltu Suomen kartan kanssa – se oli erittäin haastavaa! – niin nyt viidennellä voi vain seurata toimeen tarttumista ja työhön ryhtymistä. Pohjois-Euroopan kartan piirtäminen on vaativa tehtävä, jossa pitää ottaa paljon asioita huomioon, sitä ei hutaisemalla hahmoteta. Se tekemisen virta, joka valtaa koko luokan tempaisee kaikki oppilaat mukaansa. Keskittyminen aivan luokan väreilee ilmassa. Tämä tekemisen meininki on kyllä yksi steinerkoulun kultajyvistä”

Helena Lohtaja, luokanopettaja, Rovaniemen steinerkoulu

6. Luokalla

Murrosiän kynnyksellä uudet maailmat avautuvat eksaktin geometrian, fysiikan lakien ja Rooman historian myötä. Tehdään tarkkoja havaintoja maailmasta, ihan lähellä olevista yleisistä ilmiöistä.

“Minusta kiinnostavinta fysiikan jaksossa oli aurinkokunnan rakenteesta kertova osio. Olen piirrellyt ja kokeillut erilaisia fysiikan jaksoon liittyviä asioita. Kuvataiteessa piirsin maapallon ja sitä ympäröivän avaruuden. Tiedän nyt myös, miksi skeitti- ja potkulaudoissa  on hiekkapaperimainen pinta.”

Aapo, 6.lk, 
Vantaan seudun steinerkoulu