Uusi perehtyneisyyssuositus

Perehtyneisyyssuositus Steinerkasvatuksen liiton jäsenille

 

Steinerkasvatuksen liiton ja Snellman-korkeakoulun  yhteistyö tiivistyy steinerkoulun opettajien uuden perehtyneisyyssuosituksen myötä. Steinerkasvatuksen liiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 16.9.2022 uuden perehtyneisyyssuosituksen jäsentensä pedagogiselle henkilöstölle. Uusi suositus kumoaa aiemmat suositukset. 

 

  • Steinerkasvatuksen liitto suosittelee jäsenilleen, että niiden pedagogiselta henkilöstöltä edellytetään tämän suosituksen mukaista perehtymistä steinerpedagogiikkaan
    • Perehtymissuosuositus on laajuudeltaan 25op ja se noudattaa Snellman-korkeakoulun steinerkasvatuksen perusopintojen opetussuunnitelmaa.
    • Perehtymisopinnot voi suorittaa Snellman-korkeakoulussa tai sen kanssa yhteistyössä järjestetyissä koulutuksissa.
    • Työnantaja huolehtii työntekijän perehdytyksestä työpaikan toimintakulttuuriin.
  • Steinerkasvatuksen liitto suosittelee, että sen jäsenyhteisöt tarjoavat  pedagogiselle henkilöstölleen mahdollisuuden steinerpedagogisen osaamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen esimerkiksi Steinerkasvatuksen liiton pedagogisen tukipaketin menetelmin.
  • Steinerkasvatuksen liitto suosittelee jäseniään huolehtimaan pedagogisen henkilöstönsä säännöllisestä steinerpedagogisesta täydennyskoulutuksesta. 

 

Snellman-korkeakoulu tarjoaa perehtyneisyyssuosituksen mukaisia opintoja niin kokoaikaisina, osa-aikaisina kuin monimuoto-opintoina ja jatkossa myös osittain verkko-opintoina. Steinerkasvatuksen perusopinnot (25op) muotoillaan perehtyneisyysopintoja opiskelevan henkilön omaan tilanteeseen sopivaksi.

Vaihtoehtoja on runsaasti:

  • Opinnot voi tehdä päiväopintoina kokopäiväisesti noin yhden syyslukukauden aikana ns. yleisopintovuoden opinto-ohjelman mukaan,
  • opinnot voi tehdä noin yhden lukuvuoden aikana osa-aikaisesti työn ohessa steinerpedagogiikan yleisopinnot työn ohessa -opinto-ohjelman mukaan,
  • opinnot voi tehdä räätälöidysti intensiivikursseina yhdistäen päiväopintojen ja monimuoto-opintojen ohjelmaa,
  • jatkossa myös verkko-opiskelun ja kontaktiopetuksen yhdistäviä kokonaisuuksia on suunnitteilla kesäyliopistoyhteistyönä, tästä tulee lisää infoa vielä syksyn 2022 aikana.

>> Lisätiedot aiheesta Snellman-korkeakoulun sivuilta.

Jaa

Saatat olla myös kiinnostunut näistä

Permakulttuuria koulupuutarhassa

Permakulttuurinen tapa toimia yhteistyössä luonnon kanssa tarjoaa paljon pedagogisia oppimismahdollisuuksia. Siksi se sopii hyvin steinerpedakogiseen opetukseen ja steinerkoulun toimintaan. Kertoo Terhi Hirvikallio Lappeenrannan steinerkoulusta.

PÄIVÄKODIN PUUTARHAPROJEKTI

Varpaat innostuksesta vapisten seisoimme lentokentällä. Tätä oli odotettu ja suunniteltu jo pitkään! Työkaverimme olivat maalanneet mieliimme Saksan steinerpäiväkotien puutarhapihoista satumaisia kuvia viikkojen ajan ja nyt pääsisimme näkemään ja kokemaan ne itse. Niinpä eräänä toukokuun viileänä kevätpäivänä saattelimme päiväkodin lapset portille ja hyppäsimme taksiin koko Siriuksen

Konflikti voi olla mahdollisuus

Uskomme steinerkouluissa, että toista kuuntelemalla, arvostamalla ja kunnioittamalla voimme hyvin – niin oppilaat keskenään kuin opettajat ja muu henkilökunta työyhteisössä. Mutta aina kaikki ei mene niin kuin haluamme ja toivomme. Konflikteja tulee väistämättä ja aika ajoin, ihmisiä kun olemme. Olennaista on nähdä riita- tai konfliktitilanne