Steinerkoulujen ja -päiväkotien laatulupaus


Steinerkasvatuksen perustana on steinerpedagoginen ihmiskäsitys, jossa keskeisenä on käsitys ihmisestä henkisenä, sielullisena ja fyysisenä olentona, joka kehittyy elämänsä aikana vaiheittain kohti vapautta, itseohjautuvuutta ja vastuullista suhdetta itseensä, toisiin ja ympäröivään maailmaan.

Rakennamme opetuksen ja kasvatuksen aina niin, että se sopii kuhunkin ikäkauteen. Steinerkasvatus tukee kokonaisvaltaisesti ajattelua, tunnetta ja toimintaa.

Laadukas opetus ja kasvatus syntyvät jatkuvasta kehittämisestä ja yhteisön sitoutuneesta työstä.

Tämä laatulupaus kokoaa yhteen periaatteet joilla steinerpedagogiikan arvot näkyvät steinerkoulun ja -päiväkodin arjessa sekä toimintakulttuurissa.

Steinerpedagogiikka perustuu Rudolf Steinerin kasvatusta varten kehittämään ihmiskäsitykseen.

1.  Kohtaaminen ja yhteisöllisyys

  • Jokainen lapsi ja nuori kohdataan yksilöllisesti ja arvostavasti.
  • Opettaja tai kasvattaja pyrkii luomaan turvallisen ja luottamuksellisen ilmapiirin. Siinä lapsi tai nuori voi ilmaista itseään ja kokea olevansa osa yhteisöä sekä tulevansa nähdyksi omana itsenään.
  • Yhteisöllisyys syntyy henkilöstön, perheiden tai huoltajien ja oppilaiden kommunikaatiosta sekä yhteisistä juhlista.
  • Steinerkoulussa ja -päiväkodissa perheillä tai huoltajilla on aina mahdollisuus osallistua yhteisön toimintaan ja tukea kasvatustyötä.

2. Rauha ja kiireettömyys

  • Lapsen sekä nuoren kehitystä ja ikävaihetta kunnioitetaan, ja opetusta rytmitetään sen mukaan.
  • Päivä-, viikko- ja vuosirytmien selkeys sekä toistuvat rutiinit luovat turvallisuutta arkeen.
  • Koulussa ja päiväkodissa annetaan tilaa oppimiselle ja kasvulle kiireettömässä ilmapiirissä.
  • Kasvatuksen ja opetuksen arvona on ymmärtävä, rauhallinen ja lämmin vuorovaikutus.

3. Kokemuksellinen ja taiteellinen oppiminen

  • Steinerkoulussa ja -päiväkodissa opitaan tahdon, tunteen ja ajattelun kautta.
  • Taide, käsillä tekeminen ja itse tuotettu oppimateriaali ovat tärkeä osa oppimista.
  • Oppimisympäristöt ja -prosessit tukevat lapsen ja nuoren esteettistä herkkyyttä sekä empatiakykyä.
  • Kokemuksellinen ja luova oppiminen vahvistaa lapsen tai nuoren aloitteellisuutta, minäpystyvyyttä sekä kykyä toimia maailmassa itseensä luottaen.

4. Yhteys luontoon ja ekologisuus

  • Luonto vuodenaikojen vaihteluineen on olennainen oppimisympäristö, jossa ihmetellään ja koetaan hiljaisuutta.
  • Kestävä elämäntapa näkyy arjen teoissa.
  • Opetuksessa ja kasvatuksessa käytetään aitoja, luonnollisia materiaaleja ja vältetään ylimääräistä teknologiaa.

5. Oppimisen ilo ja vahva opettajayhteisö

  • Oppilaan ja opettajan yhteinen innostus tekee oppimisesta kokemuksellista.
  • Opettaminen ja kasvattaminen on jatkuvaa kehittymistä ja merkityksellisen työn tekemistä.
  • Kollegoiden välinen yhteistyö ja pedagoginen keskustelu takaavat, että opetus ja kasvatus on laadukasta.

 


Hyväksytty Steinerkasvatuksen liiton syyskokouksessa 6.11.2025