Kieltenopetus steinerkasvatuksessa

Vuosi sitten keväällä 2021 alkanut OPH:n rahoittama ja Jyväskylän steinerkoulun ja Steinerkasvatuksen liiton toteuttama Kielten tutor-hanke on päättymässä. Työ on loppuraporttia vaille valmis.  Hankkeen aikaisten kokoontumisten diat ja muut materiaalit on koottu yhteen ja ne ovat kaikkien tutkittavissa Steinerkasvatuksen liiton ylläpitämällä hankesivuilla.  

 

Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa luokkien 1-2 kieltenopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden  mukaista opetusta sekä liittää alaluokkien opetus luontevasti luokkien 3-6 opetukseen. Tavoitteena oli myös koota yhteen kaikkia hyödyttävää materiaalia ja vaihtaa ajatuksia uudistuneesta arvioinnista. TVT:n käyttö kieltenopetuksessa nousi keskustelun kohteeksi lähes jokaisessa tapaamisessa ja aiheesta järjestettiinkin kaksi eri tapaamista keväällä 2022. Tapaamisissa keskusteltiin TVT:n käyttömahdollisuuksista alakoulussa ja yläkoulussa. Yhtenä tavoitteena oli luoda toimiva kieliä opettavien opettajien verkosto. 

 

Pyrimme seuraamaan hankkeen aikana yleisön toiveita ja niinpä jo ensimmäisenä keväänä 2021 kutsuimme varhaiskasvattajat ja eskareiden opettajat mukaan yhteiseen tapaamiseen keskustelemaan kieltenopetuksesta ja lasten kielitietoisuuden kehittymisestä. Lisäksi alakoulussa ruotsia opettavat opettajat saivat oman tapaamisensa. Keväällä 2022 vietimme yhden iltapäivän keskustellen oppilaiden tukemisesta kieltenopetuksen näkökulmasta. 

 

Koronapandemia esti lähitapaamiset, mutta etäyhteyksinkin työskentely oli intensiivistä ja keskustelijoilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä ja tuoda omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan esille. Niistä hyödyimme varmasti kaikki.  

 

Hanke sai näkyvyyttä mm. Itä-Suomen yliopiston Linguapeda –seminaarissa keväällä 2021, jossa saimme mahdollisuuden esitellä koko steinerkoulukentän kieltenopetusta koskettavan hankkeen toteuttamista. Yhteys ulkomaille ja kansainväliseen steinerkoululiikkeeseen toteutui maaliskuussa 2022, kun hankkeen loppuseminaarissa saimme vieraaksemme Ulrike Sieversin Hampurista ja Alex Spencerin Berliinistä. 

 

Hankkeeseen osallistui yhteensä 67 opettajaa ja varhaiskasvattajaa  27 eri koulusta tai päiväkodista. Tässä vaiheessa on aika kiittää lämpimästi kaikkia osallistuneita ja toivottaa teidät tervetulleeksi jatkamaan ja rakentamaan edelleen yhteistyötä kieltenopetuksen parissa.

Paula Keskinen

Pia Pale

Jaa

Saatat olla myös kiinnostunut näistä

Permakulttuuria koulupuutarhassa

Permakulttuurinen tapa toimia yhteistyössä luonnon kanssa tarjoaa paljon pedagogisia oppimismahdollisuuksia. Siksi se sopii hyvin steinerpedakogiseen opetukseen ja steinerkoulun toimintaan. Kertoo Terhi Hirvikallio Lappeenrannan steinerkoulusta.

PÄIVÄKODIN PUUTARHAPROJEKTI

Varpaat innostuksesta vapisten seisoimme lentokentällä. Tätä oli odotettu ja suunniteltu jo pitkään! Työkaverimme olivat maalanneet mieliimme Saksan steinerpäiväkotien puutarhapihoista satumaisia kuvia viikkojen ajan ja nyt pääsisimme näkemään ja kokemaan ne itse. Niinpä eräänä toukokuun viileänä kevätpäivänä saattelimme päiväkodin lapset portille ja hyppäsimme taksiin koko Siriuksen

Konflikti voi olla mahdollisuus

Uskomme steinerkouluissa, että toista kuuntelemalla, arvostamalla ja kunnioittamalla voimme hyvin – niin oppilaat keskenään kuin opettajat ja muu henkilökunta työyhteisössä. Mutta aina kaikki ei mene niin kuin haluamme ja toivomme. Konflikteja tulee väistämättä ja aika ajoin, ihmisiä kun olemme. Olennaista on nähdä riita- tai konfliktitilanne