Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa luokkien 1-2 kieltenopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden mukaista opetusta sekä liittää alaluokkien opetus luontevasti luokkien 3-6 opetukseen. Tavoitteena oli myös koota yhteen kaikkia hyödyttävää materiaalia ja vaihtaa ajatuksia uudistuneesta arvioinnista. TVT:n käyttö kieltenopetuksessa nousi keskustelun kohteeksi lähes jokaisessa tapaamisessa ja aiheesta järjestettiinkin kaksi eri tapaamista keväällä 2022. Tapaamisissa keskusteltiin TVT:n käyttömahdollisuuksista alakoulussa ja yläkoulussa. Yhtenä tavoitteena oli luoda toimiva kieliä opettavien opettajien verkosto.
Pyrimme seuraamaan hankkeen aikana yleisön toiveita ja niinpä jo ensimmäisenä keväänä 2021 kutsuimme varhaiskasvattajat ja eskareiden opettajat mukaan yhteiseen tapaamiseen keskustelemaan kieltenopetuksesta ja lasten kielitietoisuuden kehittymisestä. Lisäksi alakoulussa ruotsia opettavat opettajat saivat oman tapaamisensa. Keväällä 2022 vietimme yhden iltapäivän keskustellen oppilaiden tukemisesta kieltenopetuksen näkökulmasta.
Koronapandemia esti lähitapaamiset, mutta etäyhteyksinkin työskentely oli intensiivistä ja keskustelijoilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä ja tuoda omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan esille. Niistä hyödyimme varmasti kaikki.
Hanke sai näkyvyyttä mm. Itä-Suomen yliopiston Linguapeda –seminaarissa keväällä 2021, jossa saimme mahdollisuuden esitellä koko steinerkoulukentän kieltenopetusta koskettavan hankkeen toteuttamista. Yhteys ulkomaille ja kansainväliseen steinerkoululiikkeeseen toteutui maaliskuussa 2022, kun hankkeen loppuseminaarissa saimme vieraaksemme Ulrike Sieversin Hampurista ja Alex Spencerin Berliinistä.