Arviointi ja OPS: tapaamiset kevät 2024

Steinerkasvatuksen liiton kevätkaudella 2024 panostetaan entistä enemmän steinerpedagogisen kentän etätapaamisiin. Tapaamisia järjestetään monista  eri teemoista ja eri ryhmille.
Tarkempi aikataulu osallistumisohjeineen on Steinerkasvatuksen liiton jäsensivuilla.

Lisätiedot liiton toimistosta: Pia Pale pia.pale@steinerkasvatus.fi

 

Tässä muutama esimerkki:

 

Eurytmian arviointi ja tekstit kuntoon koulujen opseissa

  • Eurytmian uudet ohjeistukset käytännössä. Millaisia toimia vaaditaan kouluissa? Miten asiat kirjataan tuntijakoon ja opetussuunnitelmiin. Koulujen tulee päivittää tuntjakonsa ja opetussuunnitelmansa vastaamaan Opetushallituksen ja Steinerkasvatuksen liiton ohjeita.
  • ke 10.1. klo 15-16

 

Arviointiin liittyvät kysymykset steinerkouluissa

  • Tuo kysymyksesi, huolesi, ajatuksesi oppimisen arvioinnista yhteiseen pöytään. Paikalla Steinerkasvatuksen liiton arviointityöryhmän jäseniä vastaamassa kysymyksiin – ja jos on kysymyksiä, jotka jäävät avoimeksi, ne välitetään OPH:n edustajalle!
  • ti 30.1. klo 15-16

 

Opetussuunnitelmat kuosiin – mitä koulun omassa opsissa pitää olla?

  • Opetusneuvos Annamari Kajasto Opetushallituksesta avaa koulujen omiin opetussuunnitelmiin tehtäviä muutoksia ja lisäyksiä.  Yhteistä keskustelua opetussuunnitelmien muodosta ja käytettävyydestä.
  • ke 7.2. klo 15-16.30

 

Oppimisen arviointi ja kirjoitettu palaute steinerkoulussa

  • Miten kirjoitan oppijan toimintaa kuvaavan ja eteenpäin vievän jaksopalautteen / lausunnon? Lapselle suoraan kirjoitettu palaute / lausunto luokilla 1-3 sekä 4-6 luokkien oppilaiden saama kirjallinen palaute – ja sen suhde numeroon.
  • ke 20.3. klo 15.-16.3

 

Tapahtumakalenteri (päivitetty 15.12.2023)

  • 10.1. Liiton hallitus
  • 10.1. Eurytmian arviointi ja tekstit kuntoon koulujen opseissa
  • 11.1. Steinerkoulujen taloushenkilöstö
  • 16.1. UPSWE – online 2/5
  • 17.1. Oppilaskuntien kokous
  • 17.-19.1. LUOTSI – 1/3
  • 20.1.SILMU
  • 24.1. Steinerpedagogiikan ytimessä
  • 25.-26.1. Rehtoreiden kokous
  • 26.-27.1. EDUCA
  • 29.1. Opettajakuntien puheenjohtajien tapaaminen
  • 30.1. Arviointiin liittyvät kysymykset steinerkouluissa
  • 31.1. Tekoäly koulussa
  • 1.2. Steinerkoulujen taloushenkilöstö
  • 1.-2.2. Koulujaosto
  • 6.2. UPSWE – online 3/5
  • 7.2. Opetussuunnitelmat kuosiin, OPH:n edustaja paikalla.
  • 13.2. PK-johtajat: hankintailta
  • 15.2. Steinerkoulujen yhteinen opekokous
  • 4.3. Steinerpäiväkotien hallintoiltamat
  • 6.3. Steinerpedagogiikan ytimessä
  • 7.3. Steinerkoulujen taloushenkilöstö
  • xx.3. Steinerkoulujen hallintoiltamat
  • 12.3. UPSWE – online 4/5
  • 12.3. PK-johtajat
  • 14.3. Vanhempana steinerkoulussa / -päiväkodissa
  • 19.3. Rehtori-Meet
  • 20.3. Oppimisen arviointi ja kirjoitettu palaute steinerkoulussa
  • 21.-22.3. Liiton hallituksen kevätpäivät
  • 25.3. Opettajakuntien puheenjohtajien tapaaminen
  • 27.3. Opiskelijoiden osallisuuden ja ryhmässä olon tukeminen
  • 3.4. Steinerkoulujen taloushenkilöstö
  • 3.-5.4. LUOTSI – 2/3
  • 10.4. Steinerpedagogiikan ytimessä
  • 18.-19.4. Koulujaosto
  • 23.4. Liiton kevätkokous
  • 26.4. Rehtori-Meet
  • 1.5.?? Steinerkoulujen taloushenkilöstö
  • 8.-12.5. Haagin Piiri Suomessa
  • 22.5. UPSWE – online 5/5
  • 6.-7.6. Steinerkoulujen taloushenkilöstö
  • 10.-11.6. Rehtoreiden kokous
  • 29.-30.8. SYYSPÄIVÄT: aineenopetus
  • 12.-13.9. SYYSPÄIVÄT: luokanopetus
  • LUOTSI 3/3

Jaa

Saatat olla myös kiinnostunut näistä

Permakulttuuria koulupuutarhassa

Permakulttuurinen tapa toimia yhteistyössä luonnon kanssa tarjoaa paljon pedagogisia oppimismahdollisuuksia. Siksi se sopii hyvin steinerpedakogiseen opetukseen ja steinerkoulun toimintaan. Kertoo Terhi Hirvikallio Lappeenrannan steinerkoulusta.

PÄIVÄKODIN PUUTARHAPROJEKTI

Varpaat innostuksesta vapisten seisoimme lentokentällä. Tätä oli odotettu ja suunniteltu jo pitkään! Työkaverimme olivat maalanneet mieliimme Saksan steinerpäiväkotien puutarhapihoista satumaisia kuvia viikkojen ajan ja nyt pääsisimme näkemään ja kokemaan ne itse. Niinpä eräänä toukokuun viileänä kevätpäivänä saattelimme päiväkodin lapset portille ja hyppäsimme taksiin koko Siriuksen

Konflikti voi olla mahdollisuus

Uskomme steinerkouluissa, että toista kuuntelemalla, arvostamalla ja kunnioittamalla voimme hyvin – niin oppilaat keskenään kuin opettajat ja muu henkilökunta työyhteisössä. Mutta aina kaikki ei mene niin kuin haluamme ja toivomme. Konflikteja tulee väistämättä ja aika ajoin, ihmisiä kun olemme. Olennaista on nähdä riita- tai konfliktitilanne