LUOTSI-valmennus

LUOTSI-valmennus alkaa syksyllä 2023

 

Osallistuva, keskusteleva ja hyvinvoiva steinerpedagoginen yhteisö!

Luotsi-valmennuksessa steinerpedagogisten yhteisöjen pedagogiset johtajat, kollegioiden puheenjohtajat ja muut pedagogisen työskentelyn ohjaajat pääsevät kehittämään taitojaan yhteisön steinerpedagogisen työskentelyn luotsaamisessa. 

      • Syvennytään vuorovaikutuksen, yhdessä tekemisen, kohtaamisen, motivaation, arvojen ja asenteiden, muutoksen edistämisen ja johtamisen prosesseihin.
      • Valmennuksessa opitaan ja harjoitellaan käytännössä fasilitointia, mentorointia ja vertaistyönohjauksellisia menetelmiä, joilla saadaan koko yhteisö mukaan dialogiin.
      • Luodaan omaan yhteisöön uudenlaisia käytäntöjä ja tapoja steinerpedagogiikan kehittämiseen, pedagogisten ideoiden jakamiseen ja perustelemiseen.

 

Kohderyhmä

      • pedagogiset johtajat
      • opettajakuntien ja kollegioiden puheenjohtajat, steinerpedagogisen työskentelyn johtajat ja vetäjät (luotsit)

 

Valmennus on juuri sinulle, jos haluat

      • ymmärtää enemmän siitä, mitä on pedagoinen johtaminen ja pohtia omaa rooliasi steinerpedagogisen työskentelyn johtajana
      • saada rohkaisua ja innostusta siihen, miten voi toimia yhteisön pedagogisena johtajana
      • oppia enemmän yhteisön osallistamisesta, haastamisesta ja merkityksen kirkastamisesta
      • luoda yhteisöön tilaa, johon tämän päivän steinerpedagogiikka voi syntyä
      • syttyä kehittämään yhteisöäsi kohti tulevaisuutta

 

Aikataulu

Jokainen valmennuskerta alkaa lounaalla ja päättyy lounaaseen klo 12.30 Snellman-korkeakoulussa.

      • – Startti 3.11.2023 (poikkeuksellisesti: klo 9-15)

        – 17.-19.1.2024

        – 3.-5.4.2024

        – kolmas lähisessio syksyllä 2024

 

Opintopisteet

      • 6 opintopistettä. Opintopisteiden suoritus edellyttää läsnäoloa ja tehtävien suorittamista. Todistuksen antaa Snellman-korkeakoulu. 

 

Paikka

Snellman-korkeakoulu ja Jollas89-hotelli, Helsinki

 

Järjestää

Valmennuksen järjestää Steinerkasvatuksen liitto ja Snellman-korkeakoulu yhdessä. 

Lisätiedot: Steinerkasvatuksen liitto, pia.pale@steinerkasvatus.fi

Jaa

Saatat olla myös kiinnostunut näistä

Permakulttuuria koulupuutarhassa

Permakulttuurinen tapa toimia yhteistyössä luonnon kanssa tarjoaa paljon pedagogisia oppimismahdollisuuksia. Siksi se sopii hyvin steinerpedakogiseen opetukseen ja steinerkoulun toimintaan. Kertoo Terhi Hirvikallio Lappeenrannan steinerkoulusta.

PÄIVÄKODIN PUUTARHAPROJEKTI

Varpaat innostuksesta vapisten seisoimme lentokentällä. Tätä oli odotettu ja suunniteltu jo pitkään! Työkaverimme olivat maalanneet mieliimme Saksan steinerpäiväkotien puutarhapihoista satumaisia kuvia viikkojen ajan ja nyt pääsisimme näkemään ja kokemaan ne itse. Niinpä eräänä toukokuun viileänä kevätpäivänä saattelimme päiväkodin lapset portille ja hyppäsimme taksiin koko Siriuksen

Konflikti voi olla mahdollisuus

Uskomme steinerkouluissa, että toista kuuntelemalla, arvostamalla ja kunnioittamalla voimme hyvin – niin oppilaat keskenään kuin opettajat ja muu henkilökunta työyhteisössä. Mutta aina kaikki ei mene niin kuin haluamme ja toivomme. Konflikteja tulee väistämättä ja aika ajoin, ihmisiä kun olemme. Olennaista on nähdä riita- tai konfliktitilanne